TIPS! - 3 snabba sallader med resistent stärkelse

Sitter här och läser ur min pappas träningstidning "Aktiv Träning", hittade en sida med 3 matsallader (som verkar goda allihopa). Tänkte tipsa er om det här ifall ni någon dag har brist på fantasin när ni ska göra mat!

Kall potatis- och bönsallad
250 g gröna bönor (haricots verts)
1 tsk honung
1 msk senap
1 tsk olivolja
300 g kokt och kyld färskpotatis
1 liten rödlök skuren i smala klyftor
1 liten näve basilikablad
100 g rökt lax i strimlor

Så gör du: Snoppa bönorna och koka dem i lättsaltat vatten i 4-5 min, så att de fortfarande är krispiga. Rör ihop honung, senap och olja till en dressing. Vänd bönor, lök, potatis, basilika och lax i dressingen. Smaka av med salt.

Uppgradering: Tillsätt 50-75 g svarta oliver, och få fler nyttiga fettämnen.



Pastasallad med kyckling
75 g fullkornspasta (skruvar)
125 g kycklingbröst
50 g gröna ärtor
75 g körsbärstomater
En halv paprika skuren i tärningar
En halv gurka skuren i tärningar
2 msk grön pesto

Så gör du: Koka pastan tills den är al dente, och ställ den i kylskåpet över natten. Stek kycklingbröstet och skär det i fina strimlor. Vänd pasta, grönsaker och kött med 2 msk pesto.

Uppgradering: Lägg gärna i en näve cashewnötter, så får du extra mycket järn.


Vildrissallad med pinjenötter
60 g blandat brunt och vilt ris
1 stor tomat
1 vårlök
1 msk pinjenötter
1 msk citronsaft
1 msk apelsinsaft
1 tsk olivolja
1 näve vattenkrasse

Så gör du: Koka riset och kyl ner det. Skär tomaten i små tärningar, skär vårlöken i tunna skivor och blanda med riset. Blanda olivolja, citronsaft och apelsinsaft och häll över. Rosta pinjenötterna i en torr panna och lägg dem i salladen. Riv över massa av vattenkrasse.

Uppgradering: Tillsätt eventuellt en liten näve russin för at få lite extra antioxidanter.


Kommentarer
Postat av: Sandra - Varför får jag inte på mig mina blåjeans?

Ja, för mig handlar det om att komma in i vanan, då kommer träningsglädjen också :)



Alla tre matsallader lät goda, ska nog testa den första inom en snar framtid! :)

2010-08-19 @ 22:29:43
URL: http://minablajeans.blogg.se/
Postat av: Linnea

Smarriga sallader! Ska nog testa både 1&2 i alla fall. Kanske 3 med haha.



SV Jag räknade ut att det blev ungefär 360 kalorier för 100 gr är 550 kcal och jag fick fram att en bit vägde 4,25 gr från någon sida och det verkar rimligt haha. Jag har iaf inte ätit MER än vad jag får idag, men ska svettas bort dem i morgon haha.

2010-08-19 @ 22:34:41
URL: http://stegdagboken.blogg.se/
Postat av: Linnea

SV Ja precis, min kille och jag gillar inte ju alla grejer båda två, eller han gillar inte fullkornsris osv, men vi får kompromissa. Kanske ska testa dessa på min födelsedag :)

2010-08-19 @ 22:55:16
URL: http://stegdagboken.blogg.se/
Postat av: Linnea

Sv ja precis, så kan man unna sig lite paj/tårta sen med haha:)

2010-08-19 @ 23:41:58
URL: http://stegdagboken.blogg.se/

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0