Dag 5 - frukost

Nu sitter jag här med datorn vid köksbordet, har precis fått i mig frukost. Mätt som en plätt är jag, förstår inte varför jag blev så himla mätt helt plötsligt? Känns som magen ska sprängas, och ändå har jag inte ätit mer än vanligt. Kanske för att jag åt saktare än normalt, brukar äta rätt fort i vanliga fall. Äsch, jag vet inte varför det blev så...?

Min frukost såg i alla fall ut såhär: Mild naturell yoghurt (Arla) med ett stort Jona Gold äpple, och två stora skivor som jag delade upp i bitar från melon piel de sapo.
Hälften av frukten hamnade i tallriken tillsammans med yoghurten och den andra halvan på en liten tallrik bredvid. Jag drack som vanligt varmt citronvatten till! Mamma köpte hem massa citroner igår så vi har laddat upp så jag kan fortsätta dricka detta! Har även fått min redan nyttiga mamma till att börja dricka detta, inte dåligt!



Nu när jag ändå satt och åt frukost med datorn i närheten gjorde jag en liten research på allt jag åt.

Äpple: Har ni hört att äpplen är en av de nyttigaste frukterna som finns? Detta visste inte jag om förrän nu. De innehåller rikligt med antioxidanter.
Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation i våra celler, kroppens egen rostskyddsbehandling! Antioxidanter bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses vara centrala för en långlivad hälsa!
Detta innebär att äpple kan förbättra minnet, kan minska risken för cancer och hjärtsjukdom. På den sidan jag läste på tog de speciellt upp bröstcancer tjejer! 1 äpple om dagen kan minska risken med 17%, 3 äpple om dagen kan minska risken med 39% och 6 äpple om dagen kan minska risken med 44%.
Dessa forskningar har genomförts på möss, vilket dom ofta brukar ha som testdjur när det gäller oss människor.

Melon piel de sapo: I Spanien äts det mycket melon, något som vi alla andra borde kopiera. Melonen innehåller mycket mer än vatten och få kalorier trots den sockersöta smaken. När man pratar om melon i Spanien så menar man inte vattenmelon som man gör här i Sverige. Vattenmelon har ett eget namn i Spanien som inte har med melon att göra överhuvudtaget: Sandia. Melon är honungsmelon, nätmelon och liknande varianter. Den vanligaste melonsorten är en ganska stor, oval och svartgrön-gul sort med tjockt skal som heter "piel de sapo". (Padd hud).
Många tror att meloner innehåller mycket socker pågrund av att den är söt, men i verkligheten är melon smalmat: Den innehåller 95 procent vatten och ger bara 40 kalorier per 100 gram.
Melon är väldigt rik på antioxiderande provitamin A som skyddar huden, framförallt mot solens skadliga strålning. Dessutom innehåller den mycket C-vitamin: 25mg och hälsosamma kost fibrer.
Mer melon åt folket!

Russin: Det är ständig diskussion om russin är nyttigt eller onyttigt. Russin är nyttigt i en begränsad mängd. Russin är som allt annat en frukt, från början vinddruvor. Det man får tänka på är att ett litet russin motsvarar en stor vinddruva. Russin är energirika och om man äter för många till förhållande hur mycket energi man gör av med under dagen, så kan det lagras till fett. Så sitt inte och ät en hel förpackning russin, utan ta några stycken till yoghurten eller i fruktsalladen eller till mackan på morgonen.

Varmt citronvatten: När man genomgår en detox rekommenderar många att ha varmt citronvatten på schemat på morgonen till frukosten. Det är en av sakerna som hjälper till utrensning av kroppen. Varmt citronvatten sätter fart på utrensning av gifter runt levern. Genom en detox på 1-2 veckor minskar man i vikt, och magen blir betydligt mindre. Många dietister gör en detox 2-3 ggr om året. Förutom varmt citronvatten skall man bara äta frukt och grönt.
Läste ett tips från Ulrika Davidsson (författare till boken ”Gå ner i vikt med detox”), att ha lite ingefära i citronvattnet. Jag sökte upp ingefära för att se vad det hade för egenskaper, och det visade sig vara en riktig höjdare!
Ingefära stimulerar aptiten och matsmältningen. Den verkar även antiinflammatoriskt. Andningen och blodcirkulationen i hjärnan stimuleras, och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk. Ingefäran är hjärtstärkande, och effektiv mot illamående och åksjuka!

Kommentarer

Lätta ditt hjärta här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0